PRIJATELJ TRANSFER ELEKTRONIK

Nehruova 51, tel. + 381 11 318 40 46, delatnost : knjigovodstvo i računovodstvo


петак, 2. јун 2017.

NENAD VERTOVŠEK - FILOZOFIJA ZENA I BORILAČKE VJEŠTINE


Nenad Vertovšek, 5.Dan i Okuden Ki-test


Sve zapravo počinje u suprotnosti – priča kaže kako se u Hramu usred guste šume, gdje su se podučavale tajne vještine, nikada nije govorilo. Učenike željne znanja koji su godinama čekali na ulazak stražari su šuteći primali i otvarali velika drvena vrata okovana željezom tek toliko da novi kandidati uđu u Hram. Na vratima izvana pisala je samo jedna riječ: Počni! Izvan visokih kamenih zidova nije dopirao nikakav zvuk i nitko nije znao što se u Hramu doista događa. Rijetki koji su nakon više godina izašli iz Hrama i uopće htjeli govoriti samo bi priznali da je na unutrašnjoj strani drvenih vrata, što se vidjelo tek prilikom izlaska, pisalo samo – Nastavi!
Ova legenda – ili istinita priča – jedna od mnogih istočnjačkih simboličkih prikaza Puta, ili Putova, kojim su kročili drevni majstori i učenici borilačkih vještina, možda je najbolji pojednostavljeni uvod za skok u dubinu i širinu razmatranja teme koja polazi od potrebe da se promišlja o duhovnim dimenzijama naizgled pretežno tjelesnih sustava usavršavanja. Ovakav je uvod i nužan radi potrebe za promišljanjem stoljeća i tisućljeća postupno razvijane tradicije borenja i ratništva i prihvaćanja toga u svakodnevnom životu. Nužan je i zbog mnoštva aspekata suvremenog tempa života, ubrzanog i ispunjenog uglavnom nepoznavanjem biti predmeta kojeg se doživljava kao dio spektakla tjelesnih sposobnosti i maglovitog nejasnog djelovanja posvećenoga i usredotočenoga uma.
Stoga je jedna od važnih zadaća u razmatranju svijeta borilačkih vještina i sportova1 u ovom slučaju uravnotežiti, obrazložiti i pojasni- ti »neuravnoteženo«, »neobrazloženo« i »nejasno«, odnosno uskladiti spoj tradicije i suvremenosti, tehnike i umjetnosti, umnoga i tjelesnoga, svjesnoga i nesvjesnoga, teorije i iskustva, tajnovitosti i masovnosti, divljeg ratništva i civilizirane etike sukobljavanja. Od umijeća u dvoranama za vježbanje do svakodnevnog života, od rekreacije do borbe na život i smrt.
Upravo ovakva »nemoguća misija« mora unaprijed podrazumijevati pristup u kojemu se razmatranje svijeta borilačkih vještina i borilačkih sportova mora povezivati sa Zen tradicijom gdje borenje kao da gubi svoj prvobitni smisao i postaje filozofijom,2 do točke gdje zenovski pogled na život omogućava »sukob bez sukoba«. Tako i neminovno slijedi opaska kako su kod razmatranja dubine i širine spoja Zena i borilačkih vještina neizbježna skraćivanja, jer je prostora za analizu uvijek nedovoljno. S druge strane, ukoliko želimo o borilačkim vještinama (i/ili sportovima) razmišljati i na način filozofije, odnosno kroz filozofske aspekte i kriterije, moramo ih, uz osnovne postavke, sagledati i kroz specifičnosti. Problem možda nastaje u prioritetu, tj. koje ćemo aspekte i elemente označiti kao glavne kako bismo dobili ravnotežu teorijskog i praktičnog viđenja samih načela onoga što se zove bu,3 a dijelom je to vrlo teško prevodivo u isključivo zapadnom konceptu uvježbavanja uma i tijela, bolje rečeno – duha i tijela.

1 Premda se ova dva pojma često koriste kao istoznačnice, valja razgraničiti vještine kao staru tradiciju povezanu sa stvarnim životom (i ratovanjem) od kasnijeg pojma sport koji se veže uz natjecanja i demonstracijski aspekt, što neki autori smatraju otklonom od izvorne tradicije i smisla vježbanja.
2 Čedomil Veljačić navodi kako naziv Zen potječe od indijskog naziva metoda, što se na Zapadu obično obilježava terminom meditacija. Prvobitni sanskrtski termin dhyana u pali-jeziku (književna verzija Budhinih govora) glasi đhana. Specifičnu verziju budističke pouke o meditaciji donio je Bodhidarma u Kinu u 6. stoljeću. Kinezi đhana izgovaraju č`an, a Japanci zen.



Deo stručnog rada:
FILOZOFIJA ZENA I BORILAČKE VJEŠTINE
Od svjesnosti pokreta do nepokretnog uma
Autora Nenada Vertovšeka

 Stručni rad u celosti (27 strana) možete preuzeti klikom na:

Slika je isečak slike preuzete sa:



Нема коментара:

Постави коментар